Så länge vi båda andas.

Jaa, idag kom boken med posten. Weeeiii vad glad jag blev! Så länge vi båda andas, som är den fjärde Twilight boken. Även på engelska kallad, The Twilight Saga; Breaking down.

Jag älskar att läsa böcker, om dom är bra vill säga. Är dom riktigt bra är jag den som kan läsa flera timmar i sträck, jag kan verkligen inte lägga ifrån mig boken. Jag tänker hela tiden "okej, ska bara läsa klart det här kapitlet, sen så.." Men det blir fan aldrig så, är så nyfiken att jag börjar på nästa kapitel ändå. Därav att det inte alls tar lång tid för mig att läsa ut en bok på flera hundra sidor, åter igen, OM den är riktigt bra förstårs. De tre första Twilight böckerna avverkade jag på en helg om jag inte minns fel. Och det är ju ändå några hundra sidor i varje bok.

Twilight serien har just den egenskapen, den är verkligen helt trollbindande, man blir totalt uppslukad av den. Den är väldigt fint berättad och, åter igen, så älskar jag karaktärsbeskrivningarna. Jag kan verkligen inte lägga boken ifrån mig. Lyckades, turligt nog, slita mig från den någon timma nu när jag fick besök av Sofie, Malin, Frank och Viktor på en kopp kaffe.

Anledningen till att jag har tid att läsa så mycket nu är för det första, att jag är arbetslös. Den andra anledningen är att min bil är trasig, och jag bor mitt uti skogen, byn som gud glömde ungefär. Och det finns även en tredje anledning, min mammas bil är också trasig och just nu på lagning. Min pappa jobbar i skogen och har sin bil där medans min bror går i skola i staden och naturligtvis har sin bil där. Så det lämnar mig och min mor strandsatt i skogen. Och då är böcker en väldligt härlig lösning på rastlösheten.

Men imorgon, om jag har riktig tur, kanske min bil blir lagad. Remmen som behövs till min bil, är redan beställd och uthämtad, så nu hoppas ja bara på att dom händiga killarna har tid å fixa den imorgon. Isåfall blir det jävlarenamma åka av!! :)

Nu åter igen, tillbaka till böcker.
Det bra med böcker är också att man slipper tänka, eller ja, man slipper tänka på sina egna problem och enbart ägna sig åt karaktärernas problem istället. Det är så härligt, för jag är en människa som tänker på tok för mycket, grubblar, överanalyserar osv. Men när jag läser en riktigt intressant bok är mina problem som bortblåsta och jag ägnar mig helt åt karaktärerna och bokens värld. Så här har jag hittat en lösning för att få min stackars överanalysernade hjärna att slappna av och koppla bort omvärlden ett tag. Visst, det funkar ju inte hela tiden för ja kan ju inte sitta med böcker varje dag, 24 timmar om dygnet alla årets dagar. Men vissa dagar tänker man mer än andra, det är då böcker är bra.

Visst filmer funkar också bra om man vill fly verkligheten, men det är aldrig desamma som med böcker. När du ser en film kan ändå tankarna flyga iväg på annat håll, du ser allting i bilder som fladdrar förbi i tvrutan och kan ändå uppfatta vad som händer, du behöver inte riktigt samma koncentration då. Men med en bok är det inte lika lätt att det händer, du måste föreställa dig scenerna i huvudet, hur det ser ut, hur det låter osv, där krävs mer koncentration helt enkelt, annars hänger man inte alls med i handlingen.

Fan va ja pladdrar på om böcker, nog om det nu...

Jag satt och funderade igår vad jag helst skulle vilja jobba med, och jag kom på, även om det kanske är löjligt önsketänkade, att jag skulle så gärna vilja bli en skådespelerska. Inte på teater, utan på film. Jag tycker det är så roligt med sminket, kläderna, allting. Att kunna sätta liv i en karaktär. Hur häftigt skulle inte det vara då?
Jag skulle älska det! Jag tror verkligen att det är ett jobb jag skulle kunna gå till varje dag utan att känna obehagskänsla i magen. Jag tror det är ett jobb jag skulle kunna gå till varje dag och känna att det skulle bli otroligt roligt. Även om det är otroligt mycket stress och allt vad det innebär.

Nu är det ju så att jag antagligen har noll skådespelartalanger. Kanske jag skulle ha sökt in på någon skådespelarutbildning eller något. Och se hur det går, skulle vara otroligt intressant iallafall. Må grubbla vidare på det tror jag.


Näääeeduuu, nu ska jag gå och lägga mig och läsa Så länge vi båda andas i några timmar, lär ju antagligen bli vaken tills tidigt på morgonen. Sen blire godnatt.. Eller godmorgon kanske?

Äh, hur som helst..

Goodnight people!


Puss hej!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0